Mors på Kanten – Del 1

Udfordringen er er leve af det, vi kan finde i naturen. Vi har begge samlet urter, nødder og frugter i naturen i mange år. Med tiden har vi fået mere og mere lyst til at prøve, om man kan leve af det på en vandretur. Vi har derfor afsat 3 døgn til at undersøge mulighederne og blive klogere til næste gang.

Det er en svær tid vi drager ud her sidst i juli (22-26). Der er ikke komme svampe endnu. Kun hindbær, hyben og kirsebær er modne. Rejerne er små og det er for varmt at høste muslinger og alger.

Da vi regner med at gå mindst 10 km hver dag, har vi taget havregryn med til hvis vi ikke fanger fisk. Desuden salt og sukker som krydderier og en smule mælkepulver til stuvninger.

Mors er perfekt til formålet. Kystrouten har stier og sheltere hele vejen rundt om øen. Naturen varierer hele tiden. Via kysten er der adgang til proteiner og strandurter. Og ting på mors er gjort med en omtanke, man ikke finder i de mere “travle” steder i landet. Gang på gang overraskes vi af ting som  gratis cykler eller badesandaler til rådighed. Og der er ingen turister, mærkeligt nok.

Dag 1:  Årbækmøllevej – Sillerslev Havn

Vores udfordring er protein. Vi kender planterne, men ikke dyrelivet. Derfor startede vi i Jagt og Fiskeri i Ørding på sydøstmors. Heldigvis hjalp ejeren, Henning, ved at krydse nogle fiskesteder af på vores route. Vi måtte understrege at vores mål er at fange føde, ikke de svære og eftertragtede fisk som havørred. Den bagende sol var for streng til at gå i. Vi ventede til kl fire før begav os afsted langs stranden. Stranden var fuld af hyben. Mange hader denne invasive plante… Men den er skøn at se på og smager godt! Det har været tørke i lang tid, så de der er ingen orm i bærrene. På vejen fandt vi også strandtrehage, nordens koriander. Vi høstede frøene og havde dermed et godt krydderi til resten af turen. De modne frø strøede vi langs strangen for at sprede denne smagfulde plante. Derudover samlede vi saftige blade af strandvejbred, mælder, nogle sure æbler og kløverblade. IMG_20140721_183535 IMG_20140721_183526 Shelteret ved Sillerslev havn ligger på et vindfyldt hjørne, og derfor var der ingen irriterende insekter. Vi rensede kernerne fra vores hyben ved at halvere dem og skrabe ud. Vi havde medbragt hummergafler, men en teske er fint. Hvis man renser hyben i hånden skal man tage de orange, som er faste og nemme at skrabe ud. Vi spiste en stor portion hybensuppe til aftensmad.

IMG_20140721_195133 IMG_20140721_195731

Dag 2: Sillerslev Havn – Hesteør Odde – Tissinghuse Havn

Lasse spiste igen en portion hybensuppe til morgenmad – Ida havregryn. Efter en times gang begynde hybenmaven at fremprovokere opkastfornemmelser, sandsynligvis pga. de mange små hår. Efter en smule havregryn med vand var maven god igen.

Der er næsten ingen skygge på vejen til Hesterør Odde. Da vi ankom, gennemblødte af sved, blev vi angrebet af hestebremser og flygtede ud i vandet. Da sveden var vasket af, mistede bremserne interessen.

Vi spiste en stuvning af strandvejbred, mælder og kløverblade. Kløver er for fiberrigt og svært at tygge, men resten var ligesom spinat. I middagsheden holdt vi siesta i udkanten af skoven, hvor hestebremserne var få. Området bugnede af hindbær, som vi spiste. Desuden høstede vi lupinfrø, men smed dem ud fordi vi ikke kunne vurdere om planten var en af de spiselige.

Skoven vrimlede med myrestier og myretuer. Det kan blive en relevant fødekilde, hvis der kan fanges nok. Det vil en anden gang være muligt med et “myresugebæger”, som efterligne en myresluger (beskrives under udstyr).

Om eftermiddagen vandrede vi til Tissinghuse Havn. På vejen samlede vi mælder og brændenælder. Det var planen af lave en skaldyrssuppe af rejer og krabber. Men der var intet ålegræs at fange rejer i. Kun purpurhinde, som vi ville have spist, hvis vandet havde været koldere. I stedet fangede vi en spand krabber ved at knuse muslinger og binde dem i enden af en snor. Den gode gamle metode – som tager tid! Næste gang bliver teknikken at kaste knuste muslinger i et net på bunden og fange krabberne 10-15 ad gangen.

Krabberne var ikke egnede til suppe, da de var fulde af alger. Så vi valgte de største fra og pillede dem sammen med vores mældestuvning. Det var en kamp at skære 30 store krabber midt over. Når de fik kniven for brystet, greb de om knivbladet med kloen og forsøgte med alle kræfter at vriste den væk. Nerverne bevægede stadig benene, indtil bevægelserne stoppede i det kogende vand. Det smagte fantastisk, og tog fantastisk lang tid. Skaldyrssuppen må vente  – til den vil vi fange små og mere rene krabber.

Efter oplevelsen med krabber virker det som ren magi at hive en fisk i land.

Dag 3:

Vi stod op kl 3 og fiskede med blink ved molen. Der var masser af fisk. Og én irriterende sæl, som skræmte dem væk. Vi fortrak til et andet område, hvor fiskene sprang i vandoverfladen. Vi fangede ikke en enste, og vidste ikke hvorfor! (Senere forstod vi, at vores blink var for store). Så vi spiste havregrød med hyben.

I de kølige morgentimer gik vi til Karby og holdt siesta i skyggen af træerne i en park. Der spiste vi endnu en portion mældestuvning og den bedste hybensuppe, vi har oplevet. Halverede hyben tilsat lidt sukker, kogt 10-15 min i vand uden at mose frugtkødet.

Derefter gik vi til Tepring ved Dragstrup Vig. Vi havde besluttet at fokusere på skrubber, som findes på lavt vand langs hele kysten gennem hele sommeren.

Vi skulle have madding til næste dag. Men jorden var for hård til at grave gode regnorm op, og vi havde ikke skovl til at grave sandorm, og der var ingen muslinger i vandet langs stranden! Konklusionen blev at vi måtte fiske med snegle og meget små regnorme.

Til aftensmad ville vi have noget andet end mældestuvning! Vi blandede mælder med havregryn til udemærkede frikadeller, som vi spiste den fantastiske hybengrød til.

Dag 4:

Fiskede igen fra kl 3. Smuk morgen, fisk men ingen fangst. Fiskene rev de små spinkle orm af krogen, når de smagte på dem. Det blev havregrød med hyben til morgenmad.

Fra Tepring gik vi til Vester Jølby, hvor vi holdt siesta i en frugtlund i byens park. Alt var stadig umodent, men vi lavede frugtsuppe af æbler, pærer og blommer.

IMG_20140724_135339 IMG_20140724_093512

Efter frokost tog vi bussen hjemad. Sultne på mere viden og på at komme ud igen.

Vi har lært enormt meget på 3 dage. Næste gang skal vi have handsker til at tilberede brændenælder, en rejeruse, kunstig madding hvis alt andet fejler. Desuden skal rødder og stængler undersøges som fødeemner, f.eks. dunhammer, som vikingerne efter sigende spiste meget af.